بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
ارتباط بین خودشناسی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری 
رفتار اقتصادی افراد بر اساس احساسات و هیجانات آن‌ها است. عادت‌های ما نقش مهمی در شکل‌گیری تصمیمات حال و آینده ما دارند. عادت‌های اقتصادی افراد باتوجه‌به گوناگونی مدل رفتاری‌شان متفاوت است.
کد خبر : ۲۷۴۲۹۶

بورس‌نیوز:

چرا پس‌انداز کنیم؟ چگونه می‌توانیم سرمایه‌گذاری را در زندگی‌مان نهادینه سازیم؟ عموم مردم از نداشتن دانش اقتصادی بی‌خبر هستند و تصمیمات اقتصادی مانند خریدوفروش سهام یا ملک و طلا و انتخاب مسیر شغلی مناسب و انتخاب کلاس آموزشی مناسب، اطلاعات اقتصادی برای تصمیمات اقتصادی را بر اساس آنچه در فضای عمومی گفتگو می‌شود دریافت می‌کنند و نتیجه دلخواه خود را دریافت نمی‌کنند و اگر هم نتیجه مطلوب باشد نمی‌تواند در بلندمدت با اطلاعات کم و عمومی، پایدار و دائم باشد. پس اطلاعات اقتصادی خود را با دانش اقتصادی صحیح ارتقا دهیم تا تصمیمات اقتصادی درست‌تری بگیریم. 

تعریف کاربردی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری : درآمد ما به هزینه‌ها و پس‌انداز تقسیم می‌شود و هر آنچه پس‌انداز می‌شود برای روز مبادا نیست؛ بلکه برای بقا در تصمیمات اقتصادی آتی ماست. قانون بقا در هر چیزی تعریف می‌شود و بقا نیاز به مقدمات دارد و روش اقتصادی تدوین حل مسئله بقا برای زندگی ماست. سرمایه‌گذاری ماهیت توسعه‌ای دارد و باعث ایجاد امنیت و اغنای نیاز به بقا در آینده می‌شود. زمانی که بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در زندگی رابطه تعادلی برقرار است، به‌مرورزمان باتوجه‌به میزان درآمد و میزان پس‌انداز فرد می‌تواند نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام نماید. 

ارتباط بین خودشناسی - پس‌انداز و سرمایه‌گذاری  / نره

ارتباط بین پس‌انداز - سرمایه‌گذاری با احساسات و هیجانات افراد: 

رفتار اقتصادی افراد بر اساس احساسات و هیجانات آن‌ها است. عادت‌های ما نقش مهمی در شکل‌گیری تصمیمات حال و آینده ما دارند. عادت‌های اقتصادی افراد باتوجه‌به گوناگونی مدل رفتاری‌شان متفاوت است. مثلاً افرادی که تصمیمات آنی می‌گیرند دارای هیجانات کنترل نشده‌ای نسبت به افرادی هستند که قبل از تصمیم‌گیری فکر می‌کنند و اغلب بعد از خرج‌کردن تازه فکر می‌کنند که آیا به آن کالا نیاز داشته‌اند یا خیر؟ قاعدتاً این افراد نسبت به پس‌انداز حس خوبی ندارند و، چون ارضای نیاز‌های آنی آن‌ها برایشان مهم‌تر است کمتر پس‌انداز می‌کنند و کمتر به سراغ سرمایه‌گذاری می‌روند.

همان‌طور که مدیریت زمان بسیار بااهمیت است و هر کجا زمان بیشتری را صرف کنیم؛ یعنی برای ما اهمیت بیشتری دارد مدیریت درآمد و پس‌انداز هم مهم‌ترین موضوع اقتصاد فردی است چرا که هر جا بیشتر پولی خرج شود؛ یعنی برای ما اهمیت بیشتری دارد، موضوع مهم‌تر این است که سرمایه‌گذاری برای ما یک ضرورت است. پولی که پس‌انداز می‌شود تا برای دانشگاه رفتن خرج شود یک نمونه سرمایه‌گذاری است یا پس‌اندازی که برای یک جلسه مشاوره گرفتن خرج شود یک نمونه سرمایه‌گذاری است و پس‌اندازی که به خرید یک زمین یا سهام یا سکه خرج می‌شود نیز سرمایه‌گذاری است؛ زیرا برای بهبود بقا و توسعه زندگی هم‌سرمایه‌گذاری روی مهارت‌ها و توانمندسازی لازم است و هم خرید کالا‌های سرمایه‌پذیری که رفاه را در حال و آینده ایجاد می‌کند. پس بسیار اهمیت دارد که فرد اول هیجانات و احساسات خود را بشناسد و دانش اقتصادی را کسب کرده و در تصمیمات خود استفاده نماید.

ادامه مطلب در یادداشت بعدی...

فرحناز جهانبخش، مربی توسعه اقتصاد فردی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.